Gnistfangere på flytende innretningerGnistfangere på flytende innretninger

Gnistfangere på flytende innretninger

Hallvard
Hallvard

Hei. 

Jeg fant et tidligere innlegg om gnistfangere på dieselmotorer her på forumet fra 2004 men kan ikke se å ha funnet et spesifikt svar på mitt spørsmål. 

Ut i fra Sintef sin utredningsrapport om ikke-elektriske tennkilder så nevnes gnistfangere. Så fremt jeg har resonnèrt meg til så har enkelte flytende innretninger kun to potensielle kilder som trenger gnistfangere. Det er i stor grad dieseldrevne kjeler, samt dieselmotorer.  (Eksosutløp)

Hvor fremkommer det spesifikke kravet om montering av gnistfangere, eller hvor blir det omtalt i regelverket? Jeg tar ikke høyde for midlertidige installasjoner (Z015), men det fastmonterte utstyret ombord på innretningen. 

Takker på forhånd for innspill. 

Re: Gnistfangere på flytende innretninger

Re: Gnistfangere på flytende innretninger
Rune Øverland
Forumleder

Hei Hallvard,

Tusen takk for spørsmålet, og din interesse for faget.

 

1. Tilsynsmyndighet

I og med du nevner "innretningen" forutsetter jeg at du refererer til en fast installasjon offshore. Da er det Petroleumstilsynet (Ptil) som er tilsynsmyndighet. Og, da skal man følge deres HMS-regelverk.

 

2. Innretningsforskriften

Ptils HMS-forskrift (Innretningsforskriften) gjelder for den faste installasjonen. Og, jeg henviser til § 10A. Her står det at man skal ha en systematisk kartlegging/risikovurdernig av blant annet potensielle ikke-elektriske tennkilder.

 

3. Veiledning til Innretningsforskriften § 10A

I Ptil veiledning om § 10A i Innretningsforskriften nevnes at man bør bruke standarden NS-EN 1127-1 for å oppfylle § 10A.

 

4. NS-EN 1127-1:2011

Denne standarden tar for seg Eksplosjonsforebyggelse og -vern - Del 1: Grunnleggende begreper og metodikk. Her er det igjen flere normative referanser; blant annet til:

  • EN 13463-1 Non-electrical equipment for use in potencially explosive atmosphares
  • EN ISO 12100:2010 Safety of machinery - Risk assessment and reduction
  • EN 16852 Flame arresters - Performace requirements

 

5. Oppsummert

Vi må skille mellom lover og forskrifter på den ene siden (regelverket), og standarder på den andre siden. Gnistfangere er ikke omtalt konkret i regelverket som jeg er kjent med. Men, bruk av gnistfangere er en (av sikkert flere) tekniske tiltak omtalt i standarder for å kunne oppfylle rammekrav i regelverket.

Re: Gnistfangere på flytende innretninger

Hallvard
Hallvard

Hei Rune og takk for utfyllende svar. 

Som overskriften sier så er det en flytende (flyttbar) innretning jeg snakker om.

Til info så henviser 1127-1 til 13463-1, men den er nå trukket og erstattet med ISO 80079-36. Innretningsforskriften 10a skal oppdateres med referanser til den nye standarden.  Relevant informasjon i 1127 er inkorporert i 80079-36. 

Re: Gnistfangere på flytende innretninger

Anne
Anne

I Innrettningsforskriften 10a Tennkildekontroll henvises det til NORSOK S-001. Under Tennkildekontroll kapittel 14.4.8 her står det følgende: Diesel engines shall be fitted with spark arrestors in exhaust pipes and have an overspeed protection system(close combustion air damper and fuel valve).

Hvis flytende enhet følger et maritimt løp (RE§3) og har SUT er det følgede regelverk og standarder:

SFI 65-Main power:DNVGL-OS-D201 Electrical Systems and Equipment eller DNVDL-OS-D101Marine and Machinery Systems and Equipment

SFI 66/Other aggr. & gen. for main & emergency el. power production:
NMA Construction,Sec. 11-12
NMA Production DNVGL-OS-D101

Re: Gnistfangere på flytende innretninger

Hallvard
Hallvard

Hei Anne og takk for godt utfyllende svar.

Ch 5, B203 i DNV-OS-D101 gav svaret jeg var på utkikk etter, men jeg kan like fullt 

Efficient spark preventing equipment shall be fitted to the exhaust from all combustion engines and equipment, except gas turbines.

Re: Gnistfangere på flytende innretninger

Hallvard
Hallvard

Jeg kan like fullt ut henvise til S-001 som du viser til. (14.4.8). 

Jobbe i Trainor?

Trainor AS fraskriver seg ethvert ansvar for hendelser og skader, herunder følgeskader som måtte oppstå som følge av feiltolking av innholdet i eller feil i innholdet i dette fagforumet eller i de interaktive kurs det er forbindelse til.

Vi beklager! Trainor.no støtter dessverre ikke lenger eldre versjoner av Internet Explorer.

Oppgrader til en nyere versjon her eller bytt nettleser, feks. til Google Chrome.

For mer informasjon eller hjelp, kontakt oss.

Trainor behandler personopplysninger og benytter cookies. Les mer her.
nor